Kompendium wiedzy o prawach konsumenta

Autor: Admin

Każdy z nas słyszał o prawach konsumenta i zdaje sobie sprawę z tego, że w razie nieuczciwych działań sprzedawców, którzy nie chcą np. udzielić nam serwisu mamy prawo się domagać swoich racji. Do tego uprawniają nas przepisy mające na celu ochronę praw konsumenckich. Jednak bez świadomości ich treści nie będziemy w stanie się o nie ubiegać. Warto więc dokładnie poznać prawa, które w razie czego mogą stać się dla nas tarczą przeciwko nieuczciwym działaniom.

Prawo do gwarancji

Kupując produkt, który ma służyć nam przed dłuższy czas chcemy czuć się pewni, że w razie wystąpienia problemów z jego działaniem niewystępujących z naszej winy będziemy mogli uzyskać za darmo niezbędne naprawy. Takie prawo ma nam zapewniać gwarancja. Jednak przepisy dotyczące gwarancji na konkretne produkty są dosyć niejasne i pozostawiają sprzedawcom spore pole do manewru.

Gwarancja sprzedawcy a gwarancja producenta

Wspomnieliśmy już, że klient ma prawo wykorzystać gwarancję, by wysłać produkt do darmowej naprawy, jednak należy przy tym wspomnieć, że istnieją dwa rodzaje gwarancji, które bardzo się od siebie różnią. Wyróżniamy bowiem gwarancję sprzedawcy i gwarancję producenta. Co to oznacza w praktyce? Otóż jak wskazują same nazwy, ta pierwsza zobowiązuje do dokonania naprawy sprzedawcę, zaś ta druga – producenta.

Do skorzystania z gwarancji sprzedawcy mamy prawo, jeżeli otrzymany przez nas produkt posiada wadę uniemożliwiającą jego prawidłowe działanie, co czyni go niezgodnym z umową. Przyjmuje się, że jeżeli produkt zaczął wykazywać błędne działanie w ciągu roku od jego zakupienia, oznacza to, iż wada była w nim obecna już w momencie sprzedaży. Wówczas konsument ma o wiele większą szansę udowodnienia, iż to nie na nim ciąży odpowiedzialność za nieprawidłowości w działaniu towaru. Sprawa zaś komplikuje się, jeżeli problem pojawił się po upływie ponad 12 miesięcy od zakupu. Wówczas bowiem istnieje dużo większa możliwość, że jego powodem jest nieprawidłowego użytkowanie produktu.

W ramach gwarancji sprzedawcy oprócz naprawy możemy zażądać również:

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia naszego żądania, sprzedawca jest zobowiązany wykonać naprawę lub jedną z wyżej wymienionych czynności w ciągu 14 dni.

O ile sprzedawcy są zobowiązani do objęcia produktu gwarancją, to producenci nie mają takiej konieczności – w ich przypadku jest uznawane to po prostu za dobrą praktykę. Wówczas oferowana jest klientom karta gwarancyjna, w której zawarte są prawa konsumentów określone przez producenta. Nie istnieje bowiem żaden odgórny nakaz, przez który producent musi nadać konsumentowi określone prawa związane z gwarancją i w rezultacie karta gwarancyjna może być bardziej lub mniej korzystną opcją niż gwarancja sprzedawcy. Jeżeli chcemy ją wykorzystać, nie możemy zgłaszać wady do sprzedawcy, ponieważ wówczas przysługuje nam już jedynie gwarancja tego drugiego. Jeśli zaś chodzi o termin zrealizowania gwarancji, podobnie jak w przypadku gwarancji sprzedawcy wynosi on 14 dni.

Za współpracę merytoryczną dziękujemy stronie adwokatszews.pl.

Partnerzy »

Instytut Allerhanda

Instytut Allerhanda

Więcej »

Prawnik w Mediacji

projekt poświęcony mediacji

Więcej »

Statystyka »

Użytkowników on-line:252

Zalogowanych użytkowników:0

Zarejestrowanych użytkowników:65

Udzielone porady:2448

Zamieszczone porady:177

Ilość wzorów pism:111

Ilość artykułów:1044